Dzwony należą do grupy intrumentów perkusyjnych. Uderzenie w dzwon wytwarza dźwięk o ponad 50 tonach pobocznych, wśród których pięć najważniejszych definiuje jakość brzmienia dzwonu.
Najważniejszym tonem pobocznym jest oktawa górna (ang. nominal). Jest to najwyższy dźwięk (z głównych pięciu tonów pobocznych), który jest słyszalny jedynie w pierwszych 0,25 sekundy. Oktawa górna jest dla kampanologów głównym punktem odniesienia przy określaniu jakości dźwięku dzwonu. To ona determinuje ton uderzeniowy dzwonu. Oktawa górna musi być dokładnie o oktawę wyższa od kolejnego ważnego tonu pobocznego prymy (ang. prime).
Pryma (lub ton podstawowy) określa w znacznym stopniu brzmienie dzwonu tuż po 1/4 sekundy. Niektórzy kampanolodzy właśnie prymę określają jako najważniejszy ton poboczny determinujący charakter brzmienia dzwonu. Pryma musi tworzyć wspólnie z tercją oraz kwintą akord molowy (współbrzmienie trzech dźwięków zachowujące odpowiedni interwał harmoniczny).
Ostatni najważniejszy ton – oktawa dolna – odpowiada za rozdźwięk dzwonu. Oktawa Dolna (ang. hum), jest często określana jako swoiste „burczenie” dzwonu i podobnie jak oktawa górna ma bezpośrednie powiązanie z prymą i analogicznie musi być dokładnie o oktawę niższa od tonu podstawowego.
Dzwony pracowni Jana Felczyńskiego odlewane są z najwyższej jakości stopu miedzi i cyny w proporcjach 78:22 bez stosowania domieszek według tradycyjnej metody ludwisarskiej traconego wosku niezmienionej od 1808 roku. Tutaj nie ma kompromisów!
Właściwe proporcje, dobre wymieszanie materiałów, temperatura masy w chwili odlewu wpływają nie tylko na dźwięk i ton dzwonów, ale też na ich wygląd, kolor i połysk.
DLACZEGO MATERIAŁ JEST WAŻNY?
Poniżej pokazujemy, w jaki sposób zły materiał może pogorszyć jakość dźwięku dzwonów. Przestawiamy dwa dzwony o wadze około 150 kg, jeden z Pracowni Jana Felczyńskiego odlany z czystych surowców miedzi i cyny w proporcji 78:22 oraz drugi z dużą zawartością ołowiu, cynku oraz innych domieszek. W drugim przypadku stwierdzono jedynie 10% zawartość czystej cyny.
Dzwon o wadze 150 kg
Ludwisarnia Jana Felczyńskiego
Dźwięk e/2, czysty bez wibracji
Stop jednolity bez zniekształceń
Proporcje: 78% miedzi, 22% cyny
Brak innych domieszek
Dzwon o wadze 150 kg
Inna ludwisarnia
Dźwięk niemierzalny, liczne wibracje
Stop bez jednolitej struktury, zniekształcony
Proporcje: 75% miedzi, 10% cyny, 6% cynku,
4% ołowiu, 5% innych
Dzwon to też rękodzieło artystyczne, którego szata graficzna i wykonanie powinny być równie ważne, jak to z czego jest odlany i jak brzmi. Każdy dzwon jest unikalny i niesie ze sobą opowieść dla przyszłych pokoleń. Dlatego też, wygląd dzwonu ma dla nas priorytetowe znaczenie! Zobacz jak możemy wykańczać dzwony, nie używając przy tym żadnych sztucznych środków.
Dolna i górna część dzwonu jest pokryta lekką wartwą patyny (efekt przyciemnienia).
Jednolity charakter dzwonu. Metal po odlaniu jest dokładnie czyszczony i cyzelowany, aby zachował wygląd naturalnego brązu.
Dolna i górna część dzwonu jest polerowana na pobłysk. Ściana dzwonu pokryta okręgami powstającymi z użyciem patyny.
Pracownia Jana Felczyńskiego posiada bogate archiwum wizerunków i ornamentów. Na życzenie klienta może również wykonać (w cenie dzwonu) dowolny wizerunek na podstawie przesłanego zdjęcia bądź rysunku.
GŁÓWNE MOTYWY ORNAMENTYKI
Poniżej przedstawiamy najczęściej wybierane motywy ornamentyki. Prezentowane wzory mogą być umieszczone na dzwonach o dowolnej wielkość.
WIZERUNKI
Poniżej przedstawiamy najczęściej wybierane motywy ornamentyki. Prezentowane wzory mogą być umieszczone na dzwonach o dowolnej waPrezentowane poniżej płaskorzeźby to jedynie ułamek naszych zbiorów. W zależności od potrzeb możemy dobrać inny lub wykonać nowy dowolnie wskazany wizerunek. Wystarczy dostarczyć nam projekt, szkic, zdjęcie bądź rysunek.ielkość.
Więcej wzorów na stronie Pracowni Jana Felczyńskiego.
Royal Bells (Dzwony Królewskie) to nowa seria dzwonów produkowana w Pracowni Ludwisarskiej Jana Felczyńskiego w Przemyślu. Ostatnie lata pracy Pracownia poświęciła na badania i analizy jakości dźwięku dzwonów. Wizją najpiękniejszego z możliwych dźwięków dzwonów, kierowała wszelkimi pracami oraz szeregiem testów mających na celu opracowanie szablonu, który uwolni najpiękniejsze brzemienie tych instrumentów. Efektem starań Pracowni jest stworzenie unikalnego żebra, które po raz pierwszy zostało zastosowane podczas prac nad dzwonem św. Jan Paweł II dla Królewskiej Katedry na Wawelu. Stąd też nazwa nowej serii dzwonów królewskich – Royal Bells.
Obecnie wszystkie dzwony produkowane w Pracowni Ludwisarskiej Jana Felczyńskiego w Przemyślu są sygnowane znakiem Royal Bells.